Jumat, 03 Desember 2010

Seri Khutbah Jum'at Jawa: Menyambut Tahun Baru Islam

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمَحْمُوْدِ عَلَى كُلِّ حَالٍ، اَلْمَوْصُوْفِ بِصِفَاتِ الْجَلاَلِ وَالْكَمَالِ، الْمَعْرُوْفِ بِمَزِيْدِ اْلإِنْعَامِ وَاْلإِفْضَالِ. أَحْمَدُهُ سُبْحَاَنَهُ وَهُوَ الْمَحْمُوْدُ عَلَى كُلِّ حَالٍ. وَأَشْهَدُ أَنَّ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ ذُو الْعَظَمَةِ وَالْجَلاَلِ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَخَلِيْلُهُ الصَّادِقُ الْمَقَالِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ خَيْرِ صَحْبٍ وَآلٍ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كثيرا. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا النَّاسُ، اِتَّقُوا اللهَ تَعَالَى حَقَّ تُقَاتِهِ، حَيْثُ قَالَ اللهُ تَعَالَى: يَاأَيُّهاَ الَّذِيْنَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُمْ مُّسْلِمُوْنَ
Ma’asyiral muslimin, jama’ah sholat Jum’ah rahimakumullah.
Monggo kito senantioso ningkataken iman lan taqwo kito dumateng Allah swt. dengan cara mendekatkan diri dumateng Allah SWT. Nopo maleh kito sakmeniko wonten sasi Dzul hijjah ingkang merupakan sasi/wulan ingkang dipun mulyaaken deneng Allah lan Rasulullah. Bulan menunaikan haji sebagai rukun Islam ingkang kaping gangsal. Bulan dikabulakenipun doa lan hajat kito sedoyo.

Ma’asyiral muslimin, jama’ah sholat Jum’ah rahimakumullah.
Bulan Dzulhijjah merupakan salah setunggal saking sekawan wulan ingkang tergolong asyhurul hurum (bulan-bulan mulia). Sekawan wulan meniko, ingkang tigo kasebut berurutan, Dzul Qo’dah, Dzul Hijjah lan Muharram. Lan ingkang sanese inggih meniko wulan Rajab. Penjumlahan kaleh welas wulan Hijriyah lan penetapan sekawan wulan sebagai wulan mulia sampun digarisaken deneng Allah SWT. dalam surah at Taubah, ayat 36:
•                      
“Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus.”

Ma’asyiral muslimin ……………

Mboten krahos, sekedap maleh kito bade memasuki tahun baru Islam atawen tahun baru Hijriyah 1430. Perhatian lan penyambutan umat Islam terhadap tahun baru Islam kedah kito akui, khususipun teng negari kito meniko ternyata kalah semarak dibandingaken perhatian lan penyambutan terhadap tahun baru Masehi. Kenyataan kados mekaten meniko jelas kedah patut disayangaken, sebab sebagai umat Islam tentu kito kedah membanggakan tahun barunya sendiri.
Kirangipun perhatosan umat Islam dumateng penanggalan Hijriyah saget ditingali lan dibukteaken kanti sekedikipun umat Islam ingkang mampu menghafal nama-nama dua belas bulan wonten penanggalan Hijriyah kados ingkang sampun disebat wonten Surah at Taubah kolowahu. Sangwangsule, nami-nami dua belas bulan wonten penanggalan Masehi mereka dapat menghafal di luar kepala.
Langkung dipun sayangaken maleh, ternyata mboten jarang umat Islam maringi nami dateng putra-putrinipun kanti disesueaken kalian nama-nama bulan Masehi. Misalipun, bilih putranipun lahir Januari diparingi nami Januari Kristi, bilih Pebruari diparingi nami Febrianti, bilih April diparingi nami Aprilia lan sanes-sanese. Padahal tanpa mereka sadari, sejatosipun sebagian besar nama-nama bulan wonten penanggalan Masehi meniko dinukil lan diambil saking nama-nama dewa orang Romawi. Bilih ternyata kito sebagai umat Islam ternyata paring nami anak-anak kito klawan nami-nami dewa, nopo meniko pantes?
Penamaan bulan-bulan Masehi dilakukan oleh Kaisar Romawi. Bulan Januari lan Pebruari ingkang sejatosipun didadosaken bulan ke-11 lan ke-12, dipendetaken saking nama dewa-dewa mereka. Semanten ugi, wulan Maret, April, Mei lan Juni diambilkan nama-nama dewa. Sementara bulan Juli lan Agustus terambil saking nama raja-raja mereka, Raja Julius lan Raja Agustinus.

Ma’asyirol muslimin………………
Kirang populeripun penanggalan tahun Hijriyah di mata umat Islam sebenarnya mboten lepas saking tipisipun ghiroh lan semangat umat Islam terhadap pemakaian beberapa simbol lan istilah keislaman. Istilah-istilah dalam khazanah keislaman termasuk diantaranya masalah penanggalan Hijriyah merupakan sebagian kecil identitas umat Islam ingkang mulai dilupakan. Memang masalah meniko mboten kalebet persoalan prinsip, tetapi nopo kemawon naminipun identitas atawin jatidiri jelas sanget dibutuhaken.
Sebagian besar generasi umat Islam memang mboten jarang dihinggapi perasaan malu lan minder nalikane nampilaken identitas keislamanipun. Sebagai contoh, mereka malu paring nami putra-putrinipun kanti nami-nami islami. Mereka malu nutupi auratipun kanti jilbab lan pakian-pakian Islami. Malu mboten gadah pacar keranten kuatir diwestani mboten laku. Malu menghafal lan memakai nama-nama wulan Hijriah, lan sanes-sanesipun.
Sakmeniko umat Islam memang dihinggapi penyakit rendah diri. Fanatisme lan semangat terhadap simbol-simbol lan identitas Islam mulai luntur lan memudar. Sakwangsule, mereka makin suka lan bangga memakai simbol-simbol tiyang sanes. Kondisi meniko diperparah kalian anggapan bilih tiyang Islam ingkang wanton nampilaken simbol-simbol Islam dinilai kolot, sehinggo tambah lami simbol-simbol Islam tansoyo asing. Mboten namung asing kangge tiyang non Islam kemawon, tapi ugi asing kanggene umat Islam piyambak. Meniko sesuai kalian dawuhipun Kanjeng Nabi:
عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا فطوبى للغرباء

“Islam bermula datang dalam keadaan asing dan (suatu ketika) akan kembali terasa asing sebagaimana semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing tersebut.” (HR. Imam Muslim).

Ma’asyiral muslimin, jama’ah sholat Jum’ah rahimakumullah.
Pemakaian penanggalan Hijriyah woten kehidupan sehari-hari kangge tiyang Islam sanget penting nilainipun. Penyebutan bulan Dzul Hijjah misalipun, akan menggugah seorang muslim untuk mengingat bahwa bulan ini adalah salah satu dari keempat bulan yang dimuliakan oleh Allah. Wulan ingkang kebak barokah lan dikabulakene dungo.
Nalikanipun penanggalan tahun Hijriyah mulai luntur lan dilupakan oleh umat Islam, mongko kemungkinan besar bade diikuti oleh memudarnya semangat pelaksanaan terhadap sunnah-sunnah Rasulullah, lan sangwangsule identitas lan simbol-simbol Barat (Nasrani-Yahudi) tan soyo tambah digemari.

Ma’asyiral muslimin, jama’ah sholat Jum’ah rahimakumullah.
Generasi umat Islam kedah berusaha sekuat tenaga membiasakan diri kalian penanggalan Hijriyah, sebab perhitungan lan pemakaian penanggalan Hijriyah bade ngingetaken dumateng keberadaan waktu-waktu ingkang mulia menurut agami.
Dalam skala tahun, misalipun, dikenal bulan Ramadlan sebagai bulan paling mulia ingkang wonten lailatul qodar (malam ingakang kemuliaanipun ngungkuli seribu bulan). Dalam setahun ugi wonten 4 wulan ingkang mulio (asyhurul hurum), Muharram, Rojab, Dzul Qo’dah lan Dzul Hijjah. Ugi wonten wulan mulyo, pintu menuju wulan Romadlon, inggih meniko Sya’ban.
Dalam skala bulan, wonten dinten-dinten ingkang mulyo lan disunnahaken poso kados ayyamul bidl (tgl. 13,14,15), hari Tasu’a’ (9 Muharram), Asyuro’ (10 Muharram), Tarwiyah (8 Dzul Hijjah), Arafah (9 Dzul Hijjah), 6 dinten wonten wulan Syawal lan sanes-sanesipun.
Walhasil, keranten sedoyo amal-amal kolowahu erat kaitanipun kalian perhitungan lan penyebutan penanggalan Hijriyah (mboten penanggalan Jawa atawin Masehi), mongko mbiasaaken setiap hari ngangge penanggalan Hijriyah kedah dimulai lan ditradisiaken wonten tengah-tengah keluarga kito sedoyo umat Islam.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
•                      

بارك الله لي ولكم في القرآن العظيم، ونفعني وإياكم بالأيات والذكر الحكيم وتقبل مني ومنكم تلاوته انه هو السميع العليم وقل رب اغفر وارحم وانت خير الراحمين.

Tidak ada komentar: